Lommeboka avgjør

Posted on: juli 15, 2016, by :

Tom Nyhuus (34) og Glenn Dahlstrøm (29) er to av flere lokale rallyentusiaster som stiller til start i lørdagens Rally Hadeland.

 – Det er lommeboka som avgjør hvor mange rally vi kjører i løpet av en sesong. Et løp med overnatting koster fort 15.000 kroner og da må man prioritere, sier Tom Nyhuus fra Emse i Moen.

Han deltar i Rally Hadeland for tiende gang. Sju ganger har han kommet til mål.

Han og kartleser Glenn Dahlstrøm fra Jaren vant klasse elleve i Rally Finnskog nylig og er blant outsiderne til klasseseier også lørdag.

Samspillet viktig

Vi kjøpte Volvoen sammen i fjor og merker at samspillet sitter bedre for hvert eneste løp. Han må stole på notene mine og jeg må stole på at han treffer gassen, sier kartleseren.

Tom Nyhuus kombinerer rally med bilcross og svarer at adrenalinkicket er fellestrekk for de to grenene innen bilsporten.

I bilcross er pulsen høyest i starten, mens den er høy rundt hver eneste sving i rally. Jeg har kjørt bilcross i mange år, og høydepunktet de siste åra har vært festivalløpene i Aremark, sier mannen som kjørte Landsfinalen i 2007. Han ble nummer 21 og lover aldri mer å kjøre boble.

Hva med rallycross?

– Jeg har et karosseri liggende i garasjen, men det er lagt på is på ubestemt tid, sier han og smiler.

Duoen legger ikke skjul på at det er ekstra morsomt å kjøre rally på kjente veier og med kjentfolk i skogen.

– Det gir ingen fordel rent kjøremessig, men stemningen i Rally Hadeland er alltid bra. Fartsprøven i Helgedalen er den mest krevende, sier Nyhuus og legger til at de neppe kommer til å spare på kruttet i helgens rally.

Vi får si som Blodstrupmoen i Flåklypa. «Vi kan møte åkke som helst, hvor som helst og når som helst», sier duoen og gliser.

Rutinert arrangør

Anders Granheim i NMK Hadeland debuterer som løpsleder i helga. Han beretter om en stab som har god kontroll.

– Vi er meget godt fornøyd med påmeldingen. 82 biler er omtrent det samme som når vi arrangerer NM-runde. Av disse har vi 15 såkalte «Challenge-biler» som kjører på gjennomsnittstid, og ikke raskeste mann i mål. Disse bilene starter før rallybilene, sier Granheim.

Han legger til at NMK Hadeland bevisst har satt en lav startkontingent for å få med flest mulig deltakere.

Seks fartsetapper

– Vi har kuttet alt av kostnader helt ned til beinet, og har fått til en veldig bra avtale med Brandbu og Tingelstad Almenning som gjør at vi kan lage et «billig» rally. Med en startkontingent på under tre tusen kroner, er vi nesten på halv pris sammenliknet med andre rally, sier Granheim.

Totalt skal det kjøres seks fartsetapper.

Den første heter Løvbrøtte I og har en lengde på 5,8 kilometer. Deretter går det slag i slag utover dagen med Åstjern 1, Helgedalen 1, Løvbrøtte II, Åstjern II og Helgedalen II.